Interview: TIJM in Business – Contentmarketing visie

Interview: TIJM in Business – Contentmarketing visie

“Het is net als met paarden”, zegt hij terwijl ik kom binnenlopen. Ik ben enigszins aan de late kant voor ons gesprek, door oponthoud bij het Openbaar Vervoer, en ik twijfel even welke richting het gesprek zal nemen. “Ik bedoel; je hebt er of een enorme passie voor, of je ziet niet in wat je er mee aan moet”. Ik begrijp nu dat Tijmen geen grap over mijn aankomsttijd probeert te maken, en krijg van de senior content marketeer een ferme handdruk.

Op een smetteloze glazen tafel staan wat Tony Chocolonely reepjes in een hoog glas, en twee vers gezette kopjes espresso. Tijmen van den Beers is een upcoming name in zijn vak. “Alleen voor insiders hoor”, grijnst hij wanneer ik hem naar zijn carrière vraag die een steeds hogere vlucht heeft genomen. “Bloggen is de peanuts, een tool, daar zit ik niet zelf aan de knoppen, weet je”, zegt hij, zonder overigens de koffie of de chocolade zelf te gebruiken.

Tijmen blijkt een enthousiaste jongeman, midden dertig, die met brede gebaren uitwijdt over zijn passie: content. “Kijk, Content is King, zeker. Maar dat zeg je natuurlijk niet”, vertrouwt hij me toe. “Dat zei je in 2009, misschien. BAM! Binnen kwam je, maar daar krijg je nu alleen het MKB misschien nog mee. Maar alles blijft wel content, natuurlijk. Alleen trek je aan steeds meer andere touwtjes. Je houdt meer het umfeld in handen, als het ware”.

‘Doen, doen, maar dat snappen mensen niet’

Verschillende grote merken prijken op het cv van Tijmen, en daar wenst hij er dit jaar nog wel een paar aan toe te voegen. “Altijd luisteren, wat speelt daar, wie doet wat, maar vooral: doen!”, verklaart hij de reden van zijn succes. Even twijfelt Tijmen in zijn uitdrukking, zo lijkt het. Dan vervolgt hij, “Doen, doen, dat is zoiets dat mensen dat niet snappen. Begrijp je. Het gaat niet om het draaien, maar het sturen zelf.”

De beste manier om te sturen is de markt zelf, de marketing, de mensen. Zij zijn niet het doel, maar het stuur, zo maakt Tijmen in 20 minuten duidelijk. “Wanneer wij een campagne uitrollen, en hij gaat live, dan kijken we niet naar customer engagement”.

Volgens Van den Beers ligt het werkelijke doel ergens anders. “Hoe sympathiek ben je, hoe gevat, hoe echt kom je over. Daar kicken marketeers op, weet je. Die vinden dat prachtig”. Zoveel is zeker, in Van den Beers kantoor zelf prijken een aantal prestigieuze prijzen die hij voor andere bureaus in de wacht heeft gesleept. “Mij zie je niet op die party’s, weet je. Daar gaat het dus sowieso niet om namelijk. Het gaat om het winnen. Dat is je instrument”.

Endsales

“Wanneer ze jouw werk helemaal goed vinden, gaat het rollen, krijg je die nieuwe opdracht al voor er verder iets bekend is. En dan, dán gaan die consumers pas uit hun nesten komen, snap je? Die kicken niet op webcare, maar ze moeten er wel aan. Je rolt zo’n traject uit voor de marketinglui. Je moet verkopen en dat doen niet de mensen. Mensen kopen niks, marketeers kopen”.

“Een goede social strategy”, zo zegt Tijmen terwijl hij een leeg en een vol kopje wegzet, “die verkoopt zichzelf”. Ik kijk hem bijna net zo vragend aan als bij binnenkomst. Het is duidelijk dat het werk van Tijmen volledig uit content bestaat, maar hoe dan precies? “Je kijkt dus niet endsalesgewijs”, zo besluit hij zijn betoog, “maar je kijkt wie jou goed vinden, waarom en dan maak jij je content. Je ding. Dat zet je neer. En zij zijn dan weer het spul voor de lezers, snap je? En dan zit je er vaak nog niet eens, dan gaat het rollen, en prijzen. En dan kun je naar omzet in de retail gaan kijken”.

Contentmarketing blijkt inderdaad veel content te zijn, maar het woord is misleidend. De echte top van Nederland houdt zich bezig met het sturen op amplification. ‘En daar dan boven?’, vragen wij ons nog af.

Een gedachte over “Interview: TIJM in Business – Contentmarketing visie”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *