Actiegroep ‘Zwarte Piet Discussie is Racisme’ wil einde aan debat

Vanaf september 2016 gaat de vorige week opgerichte stichting ‘Zwarte Piet Discussie is Racisme’ actievoeren tegen de Zwarte Piet Discussie. Deze nieuwe actiegroep is ontstaan uit de samenwerking tussen ‘Kick Out Zwarte Piet Discussie’ en ‘Stop Zwarte Piet Discussie’. Volgens de stichting is de jaarlijks terugkerende discussie vooral kwetsend voor donkere mensen.

Negatieve bijklank

zwartekuthelperwhitey2Woordvoerster Sunny Bergman: “De discussie rondom Zwarte Piet heeft met name de laatste twee jaar een jammerlijk negatieve bijklank gekregen, waardoor het geïnstitutionaliseerde en onderhuidse racisme in Nederland eigenlijk alleen maar versterkt is.” Bergman verduidelijkt: “Zelfs de kalme en redelijk geformuleerde uitingen van Sylvana Simons in het debat leiden eigenlijk vooral tot een verdere verharding van de standpunten, wat dan weer negatief afstraalt op de groep die Simons op zo’n moment vertegenwoordigt. Hetzelfde geldt jammer genoeg ook voor de uiterst waardevolle bijdragen aan het debat van Humberto Tan, mijzelf en Quinsy Gario.” Glimlachend: “Hoewel die laatste natuurlijk een stuk minder redelijk is.”

Tegenstanders van het afschaffen van de Zwarte Piet Discussie hebben al laten weten dat hetzelfde gezegd kan worden van voorstanders van Zwarte Piet, maar daar is Bergman het niet mee eens: “Het heet nou eenmaal niet Blanke Racist Discussie”.

Protestacties

Een duidelijk voorbeeld van de negatieve gevolgen van de Zwarte Piet Discussie is volgens de stichting het fenomeen dat het in Nederland al voorzichtig gebruik aan het worden is om, wanneer een willekeurig debat dreigt vast te lopen, te roepen: “Lieve mensen, laten we wel naar elkaar blijven luisteren. Straks wordt het zo’n Zwarte Piet Discussie”. Bergman vindt dat onacceptabel: “Je mag nooit één groep altijd maar verbinden aan alle vastlopende gesprekken of in het zand gestoken hakken. Alleen maar vanwege één debat dat de afgelopen tijd uitzichtloos geworden lijkt”. Bergman vervolgt: “Laten we ook niet vergeten dat debatten toch vooral voor volwassenen zijn: daar horen geen negatieve associaties met een discussie rondom kinderfeest bij.”

De stichting “Zwarte Piet Discussie is Racisme” zal zich vanaf volgend jaar laten zien en horen op social media en tijdens protesten bij televisieprogramma’s als Pauw en De Wereld Draait Door. De vorm wordt het komende jaar nog verder uitgewerkt, maar we kunnen bijvoorbeeld denken aan mensen die in het publiek van een talkshow plaatsnemen met vingers in hun oren terwijl ze zo hard mogelijk “lalalalalalala” zingen.

Over de auteur: Dagmar Galama

Dagmar Galama (1971) heeft het eigenlijk niet zo op die zogenaamd puntige mini-bio's van één regel

Gepubliceerd door

Dagmar Galama

Dagmar Galama (1971) heeft het eigenlijk niet zo op die zogenaamd puntige mini-bio's van één regel

10 gedachten over “Actiegroep ‘Zwarte Piet Discussie is Racisme’ wil einde aan debat”

  1. Hier hen in helemaal geen sun in.Good mij heeft Zwarte Piet Mike met Racisme te maken. Racisme zit in de mensen zelf.over de hele wereld. En niet alleen bij Zwarte mensen of gekleurde of blanken.En er zijn veel meer groepen die racisme ervaren.En dagelijks gekwets worden.Zwarte Piet in de ban doen lost niets op.En word door deze oproep of discussies alleen maar erger.zou alleen dan moeten gaan over Rasisme in de hele wereld. Niet beperken tot Alleen Zwarte Piet. En van een bepaalde groep of omroep.En een grote groep deskundigen. ZWARTE PIET hoort bij de cultuur van Nederland. Net zoals alle gebruiken in Andere landen die wij moeten accepteren Net als in Nederland. Het slachten van beesten.En nog veel MEER

  2. Alleen een racist ziet racisme waar geen racisme is.

    Sint Nikolaas en Zwarte Piet zijn twee kanten van dezelfde munt. De bejaarde Sint Nikolaas is het Oude Jaar; op zes december vieren we zijn sterfdag: hij gaat dood. De jeugdige Zwarte Piet is zijn troonopvolger: het Nieuwe Jaar. Het Sinterklaasfeest is een oeroude jaarwisselingsviering.

  3. De tegenstanders van Zwarte Piet lijken op verwende kinderen die hun onredelijke wens niet vervuld zien. Uit de vele publicaties is door de diverse media zeer selectief gewinkeld. Uit vele onderzoeken blijkt zeer duidelijk dat Zwarte Piet en racisme niets met elkaar gemeen hebben. Slechts bij enkele tegenstanders leeft deze opvatting en wordt met behulp van geschiedvervalsing onderbouwd. Het hierboven geschreven stuk toont aan dat dit personen zijn die een kinderfeestnet zo lang verknoeien totdat zij hun zin hebben.

  4. Zolang domme figuren niet snappen dat zwarte Piet GEEN neger is dan is vrijwel alle discussie zinloos, hoe kun je immers discussiëren met een onnadenkend persoon, misschien dat als ze een paar keer door een schoorsteen naar beneden zijn gegooid, bij voorkeur op hun hoofd en zichzelf in de spiegel zien dat ze het dan snappen, een chinees door de schoorsteen wordt zwart, een bruine door de schoorsteen wordt zwart, een blanke door de schoorsteen wordt zwart, een rode door de schoorsteen wordt zwart ook een smurf door de schoorsteen wordt zwart, iedere zwarte piet is gelijk, homo, hetro, man, vrouw, iedere zwarte piet is dus gelijk en dan lopen achterlijke figuren als Quincy te zeuren over racisme ?? belachelijk.

  5. Hoe meer ik mij verdiept heb in het argument -zwarte piet is blackface- hoe meer ik het onzinnig ben ga vinden. In de gescheidenis vh toneel komen zoveel stereotiepen voor. Heeft eerder te maken met hoe men komedie of drama neerzette. De anti piet activisten benadrukken het negatieve aspect vh ‘blackfacen’ en kijken niet naar de positieve kanten: de weg die gebaand werd voor zwarte artiesten -bevrijde slaven- en hun opvolgers om hun kunsten te tonen. Daaruit zijn allerlei kunstvormen ontstaan: gospel blues musical tapdansen tot de rock n roll aan toe. Je zou kunnen zeggen dat rap artiesten als 50 cent ook een sterotiep van een zwarte neerzet: omringt met wulpse vrouwen bling bling het glorificeren van het leven van een crimineel. En is dat minder erg dan een Zwarte Piet? ( in my view is Piet een moor voor anderen een soort schoorsteenveger)

  6. Advies aan Sylvana Simons Anousha Nzume KOZP club en consorten
    STAP UIT JE SLACHTOFFERROL en ga wat nuttigs doen of misschien is gestalt therapie iets voor jullie.

  7. en waarom heeft men (Quincy en zijn volgers) het steeds over een negatief stereotype? Zwarte Piet is zonder meer een positief figuur. (een held, een adviseur, een vriend, een vrolijkerd). Ik begrijp de discussie eerlijk gezegd niet.

  8. Nederlandse polarisatie als grondslag voor sociale opschudding waaronder het tumult over zwarte Piet

    De discussie over zwarte piet is niet gaan liggen en is bijgevolg weer opgelaaid. Naarmate de maand december beter van achter de horizonlijn gloort vullen des te meer strijdkreten met betrekking tot de afschaffing van sinterklaas het Nederlandse luchtruim. De vraag is of het niet de Nederlander zelf is die met zijn polariserende optreden groepen handvatten aanreikt om tot zulk soort acties te komen. De commotie over het thema zwarte piet begint thans grimmiger vormen aan te nemen dan ooit eerder. De aanjager van deze sociale opschudding is de Antilliaan Quincy Gario geweest ondanks het feit dat sinterklaas op de Antillen en ook in Suriname nog steeds uitbundig wordt gevierd. Waarom is de figurerende zwarte Piet opeens verworden tot het symbool van onderdrukking en inferioriteit van de zwarte mens?
    De polarisatie als voornoemd laat zich in het dagelijkse leven als volgt kenmerken: In vergelijking met bijvoorbeeld Surinamers die decennialang de reputatie hadden liever lui dan moe te zijn, een oververtegenwoordiging te hebben in de drugsdeal en als buitengewoon agressief zouden zijn te kenmerken ten gevolge waarvan velen liever geen zaken met Surinamers wensten te doen, heeft de veel slechtere reputatie van bijvoorbeeld de Marokkaan, deze gemeenschap helemaal geen schade doen berokkenen. Ik wil hier er beslist niet voor pleiten dat ook Marokkanen negatief en onheus bejegend zouden dienen te worden, in tegendeel! Ik wil met mijn betoog enkel het verschil bloot leggen van discriminatie binnen een discriminatoir universum.
    Het televisieprogramma undercover rapporteerde nog zeer recent dat het restrictieve deurbeleid van vele Nederlandse etablissementen op Nederlanders met een illegale huidskleur ( = kennelijk donker) eerder van toepassing bleek te zijn dan op licht-getinte Nederlanders waaronder Marokkanen. Neerlands bekendste literaire agent Paul Sebes orakelde eens publiekelijk dat Nederlandse gerenommeerde uitgeverijen liever boeken willen publiceren van auteurs met een Noord-Afrikaanse identiteit dan van auteurs uit bijvoorbeeld de voormalige rijksdelen van Nederland. Gewezen NRC hoofdredactrice Brigitte Donkers had een voorkeur voor columnisten van Turkse –en Marokkaanse afkomst dan van Antilliaanse en Surinaamse. En zo kun je nog door gaan door een garf aan voorbeelden op te lepelen. Aan de Nederlandse existentiële filosoof de vraag: wat voor een signaal en boodschap gaat er hiervan uit naar Antillianen en Surinamers? Is de boodschap soms: wil je in Nederland iets bereiken en/of zonder reputatiebeschadiging een misdaad plegen, zorg er op z’n minst voor dat je niet zwart/donker bent!
    Terugkomend op de aangesneden kwestie betreffende zwarte piet die een legitimatie zou zijn van de onderdrukking van zwarten mag men het terecht gooien op een onschuldig kinderfeest maar toch is deze onschuld niet helemaal ontdaan van haar duivelse schaduwtrek. Ik kan mij tijdens mijn studie sociologie aan de universiteit te Utrecht herinneren dat er een commotie was gerezen omtrent racisme in schoolboeken, kinderboeken, cartoons waarin figuren met een bruin lichaamsovertrek dom praatten terwijl die zelden te vertrouwen zouden zijn. De opposanten uit de samenleving reageerden erop op dezelfde geëlektriseerde wijze zoals men dat nu ook doet bij de zwarte Piet kwestie. De toenmalige leider van de Nederlandse Volksunie, Joop Glimmerveen, gebruikte tijdens zijn betoog in de Tweede Kamer stripverhalen en ander leesmateriaal om zijn stelling dat zwarte mensen inferieur zouden zijn, met bewijzen te staven. Als wetenschappers van autochtone komaf, om even bij dit adjectief te blijven, toen niet hadden ingegrepen was de strijd een verloren race geweest. Men constateerde dat zelfs kleine blanke kindertjes niet met hun donkere klasgenoot/leeftijdgenoot wensten om te gaan omdat deze laatste gespiegeld werd aan het beeld dat het vervatte in het leesmateriaal deed oproepen. Dat wat mij bevreemdt is dat ik geen enkele demonstrant heb mogen aanschouwen die zijn verzet op deze wijze onderbouwde. Tegen het decor van de huidige polarisatie zoals hierboven met voorbeelden geadstrueerd, krijgen doelgroepen alleen maar meer inspiratie om op zoek te gaan leemten in hun bestaan om daarmee een hele sociale beweging op gang te brengen. Ik vrees dat de sociale en emotionele intelligentie bij vele Nederlanders niet optimaal genoeg is om de impact op de werkelijkheid te snappen van een onschuldig xenofobisch getinte opname in een kinderboek en kinderfeest. Met automatismen wil men ongestoord werktuiglijk blijven omgaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *