Mediabedrijven sluiten verbond tegen nepnieuws

Uit een vandaag onder journalisten verspreide memo blijkt dat mediabedrijven in Nederland flink werk gaan maken van de bestrijding van nepnieuws. Met de hand in eigen boezem stellen bedrijven, waaronder het Belgische Mediahuis en Persgroep, vast dat de eigen berichtgeving zal moeten veranderen. Alleen op die manier kunnen fake news stories beter aangepakt worden, zo vertelde Peter Vandermeersch afgelopen weekend op een debatavond in De Balie.

Koerswijzigingen in medialandschap

Uit een rondgang door TIJM Magazine onder de mediabedrijven die de memo ondertekenden blijkt dat al die journalistieke ondernemingen de strijd tegen fakenieuws serieus aanpakken. Onder andere de volgende koerswijzigingen komen uit de antwoorden aan TIJM naar voren:

    • Courant NRC gaat zich toeleggen op lifestyle en human-interestverhalen voor de vrouw
    • Opinieblad VN wordt een video-only internetuitgave met doe-het-zelf tutorials
    • Website Joop.nl publiceert vanaf 1 februari alleen nog recepten
    • Koppenklopper Telegraaf gaat verder als electronica-site
    • Het serieuze De Volkskrant wordt een boekenclub
    • Verzetskrant Trouw ontdekte de markt van de kleurplaat voor volwassenen
    • Parool publiceert alleen nog geboortes- en overlijdensadvertenties voor binnen de ring Amsterdam
    • Geenstijl wordt een verzamelkanaal voor uitzendingen van politieke partijen
    • Op ThePostOnline is met onmiddellijke ingang alleen nog een dagelijks beauty-vlog van Annabel Nanninga te zien
    • NU.nl legt zich voortaan toe op podcasts voor hondenbezitters met een tuin
    • In Nieuwsuur zijn iedere avond een uur lang non-stop STER-blokken uit de jaren zeventig en tachtig te zien
    • Het Reformatorisch Dagblad maakt een doorstart als horeca-recensie kanaal
    • Vanaf maart staat VARA-topper DWDD alleen nog maar nog in het teken van Charles Aznavour

Journalistenvakbond NVJ spreekt van een “voorzichtige, maar belangrijke, eerste stap voorwaarts”.

refdag-snap

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *