Seksistische Jillz-reclames beplakt met vieze onderbroeken

Seksistische Jillz-reclames beplakt met vieze onderbroeken

jillzreclameOp de Wittenburgergracht zijn donderdagochtend twee posters van Jillz beplakt met vieze onderbroeken en teksten als ‘I am not an object’. Mensen verzetten zich tegen de nieuwe reclamecampagne van het biermerk voor vrouwen.

Deze week lanceerde Jillz een nieuwe reclamecampagne die veel mensen tegen de borst stuit. In de campagne zijn halfblote mannen te zien die het drankje bereiden voor vrouwen. Als tegenreactie startte Michel Janssen (22) het Facebookevent ‘Jillz-posters onderspuiten’. Hier kondigt hij aan posters te beplakken met vieze onderbroeken of over de posters te pissen.

‘Slechts twee soorten mannen’
“Je wil er geen aandacht aan besteden. Dit is precies wat ze willen. Maar seksisme negeren kan niet,” zegt Janssen. “Dit is niet ok. Vrouwen worden neergezet als dominant en de man als object.”

jillz2Volgens Janssen gaat het niet om een incident, maar om ‘structurele bevestiging van een stereotype en achterhaald beeld van de man’. “Er lijkt in reclames slechts plaats te zijn voor twee soorten mannen: de onderdanige, sexy man, die door het beeld kronkelt met zijn sixpack om de vrouw te behagen, zoals bij Jillz, Dove, Sanex en Coca Cola Light; of de dommige sukkel, zoals in reclames van Albert Heijn, Telfort, Jumbo en ga zo maar door. Dat valt niet goed te praten. We bereiden ons voor om op een legale manier actie te gaan voeren.”

Bekijk hieronder enkele schokkend seksistische reclames:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *